maanantai 15. kesäkuuta 2015

Metsäretki suoraan kotiovelta

Kuukauden päivät ehdittiin asua uudessa osoitteessa ennen kuin päästiin ensimmäiselle oikealle metsäretkelle. Kohteeksi valittiin Sorlammen tulipaikka, koska se on lähinnä meitä. Olin saanut jostain päähäni, ettei sinne olisi kuin puolitoista kilometriä matkaa. Totuus oli sitten kolme kilometriä suuntaansa, mutta eipä tuo lisämatka onneksi haitannut. Ilma oli mitä parhain ulkoiluun ja pikku-jätkä jaksoi istua rinkassa.
Koko poppoo matkassa

Retkelle lähteminen ei sitten enää voisi olla helpompaa. Polku lähti käytännössä talomme edestä ja vähän matkaa kuljettuamme se muuttui vielä hyväkuntoiseksi ulkoilureitiksi.

Mukavaa ulkoilupolkua

Reitin tarkistus menossa

Vajaan tunnin kävelimme tulipaikalle maisemia katsellen ja Aaron kysymyksiin vastaillen. Reitiltä löytyi myös useampi käpy, jotka piti ottaa mukaan. Loppujen lopuksi Aarolla oli oma käpy, minulla pari kädessä ja myös huppuuni sujautettiin yksi matkan aikana.

Aaro pääsi kävelemään viimeiset parisataa metriä tulipaikalle

Sorlammelle päästyä saimme huomata paikan olevan mitä parhain meidän perheen tulipaikaksi. Järvi oli vähän kauempana ja tulipaikan kummallakin puolella kohosi mäet, jotka pitivät Aaron hetken aikaa vähän lähempänä. Tietenkin niiden päälle piti päästä eväitä odotellessa, mutta ainakin ne hidastivat hieman tutkimusmatkailijan vauhtia.

Tutkimusmatkalla

Viihdyimme tulipaikalla reilun tunnin, jonka aikana teimme tulet ja paistoimme makkaraa sekä söimme eväsleipiä ja joimme kaakaota. Myös Leeko ja Paavo saivat oman osansa eväistä. Sen verran ruokaa kävi maassa, minkä jälkeen Aaro kiikutti pojille vuoronperään herkkupaloja.

Ensin syödään vähän leipää isän kanssa..

Sitten huolehditaan Leekon ja Paavon ruokahuollosta..

Ja vielä äidin luo hakemaan lisää makkaraa.

Eväät syötyämme kävimme vielä pyörähtämässä lammen rannassa minkä jälkeen alkoi tavaroiden pakkaus reppuun ja Aaron houkuttelu rinkkaan. Sen verran olisi rannassa ollut ihmeteltävää, ettei pieni retkeilijä olisi millään ehtinyt lähteä. Varsinkin, kun hän keksi juuri miten kameralla kuvataan.

Lopulta saimme koko porukan kuitenkin kasaan ja lähdimme tallustelemaan takaisin kotia kohti. Tämä etappi olikin huomattavasti nopeampi, sillä matka oli melkein kokonaan loivaa alamäkeä.

(c)Aaro

Kotona olimme puolen päivän jälkeen, joten retki kesti noin kolme tuntia. Sorlammella tulee varmasti vielä käytyä tämän kesän aikana, sillä sen verran helppoa sinne oli lähteä. Ja eiköhän sitä pääse käymään hieman kauempanakin olevilla tulipaikoilla, sillä tämän helpompaa ei poluille lähteminen voisi enää olla.